"eduFOCUS". Zeszyty metodyczne 2019-2024

 

W najnowszym  XVI numerze zeszytu metodycznego EduFocus zapraszamy Państwa do refleksji nad tym, co naprawdę motywuje do działania w przestrzeni edukacyjnej. Co sprawia, że uczniowie chcą się uczyć, a nauczyciele – nieustannie inspirować? Odpowiedzi nie znajdziemy wyłącznie w teoriach pedagogicznych, lecz przede wszystkim w relacjach, codziennych gestach, atmosferze klasy i zaufaniu budowanym na co dzień.

Tematem przewodnim tego wydania jest motywacja – rozumiana nie jako doraźny impuls, ale jako efekt świadomego tworzenia warunków sprzyjających rozwojowi i zaangażowaniu. Artykuły, które znajdą Państwo w tym numerze, ukazują motywację w wielu wymiarach:

  • jako marzenie, które może stać się początkiem dziecięcej drogi edukacyjnej,

  • jako źródło sensu pracy nauczyciela,

  • jako wartość budowaną przez empatię, relacje i kulturę dialogu w klasie.

Autorzy dzielą się osobistymi historiami, sprawdzonymi metodami oraz refleksjami wynikającymi z praktyki nauczycielskiej. Przeczytają Państwo m.in. o tym, jak wzmacniać motywację uczniów podczas nauki języków obcych, w edukacji przyrodniczej, a także na lekcjach wychowania fizycznego.

Każdy tekst w tym numerze to zaproszenie do działania, do twórczego spojrzenia na swoją rolę w klasie i do ponownego odkrycia siły edukacji jako procesu budowania człowieka. Dla zainteresowanych przygotowaliśmy również zestawienie literatury dotyczącej motywacji – wszystkie wskazane pozycje są dostępne w bibliotece CEN Koszalin.

Zachęcamy do lektury i refleksji – bo edukacja ma moc rozpalać. Trzeba tylko umiejętnie podtrzymywać ten płomień. 

Aleksandra Stępień

  ***

 

Zeszyty metodyczne do pobrania u dołu strony poniżej zdjęć

  ***

Zeszyty metodyczne "eduFOCUS" to propozycja periodyku metodycznego  CEN w Koszalinie skierowana do nauczycieli. Publikujemy w  tych "Zeszytach"  informacje o nowościach pedagogicznych, propozycje realizacji zadań szkoły i nauczycieli wynikających ze zmieniających się okoliczności edukacyjnych, z podstawy programowej kształcenia ogólnego i zawodowego, kompetencji kluczowych, materiały analityczne dotyczące ważnych problemów z życia przedszkoli, szkół i innych placówek oświatowych. Zachęcamy do zapoznania się ze sprawdzonymi rozwiązaniami wykorzystania doświadczeń z edukacji zdalnej, indywidualizacji nauczania, wykorzystania TIK w nauczaniu, realizacji kompetencji na lekcjach przedmiotowych i w projektach edukacyjnych, zapoznania się z refleksjami dotyczącymi konstruowania innowacyjnych programów nauczania. W kolejnych numerach znajdują się również zestawienia bibliograficzne publikacji tematycznie związanych z wiodącym motywem Zeszytu metodycznego: wdrażaniem nowej podstawy programowej (Zeszyt 1.), kompetencji kluczowych w nauczaniu (Zeszyt 2.), stosowania TIK w nauczaniu zdalnym .(Zeszyt 3.), indywidualuzacji nauczania (Zeszyt 4.),  doświadczeń z edukacji zdalnej (Zeszyt 5.), oraz  budowania relacji edukacyjnych na zajęciach stacjonarnych i w kształceniu na odległość (Zeszyt 6.),  nauczania z perspektywy doradcy metodycznego (Zeszyt 7.) i zastosowania TIK w praktyce (Zeszyt 8.), dylematów oceniania szkolnego (Zeszyt 9). W dziesiątym numerze prezentowaliśmy rozwiązania metodyczne sprzyjające doświadczaniu świata przez uczniów (Zeszyt 10). O monitorowaniu postępów uczniów  pisaliśmy w Zeszycie 11. W kolejnym numerze znalazły się rozważania metodyczne o tym, jak uczyć uczniów myślenia (Zeszyt 12).Trzynasty numer zawierał publikacje o przygotowaniu uczniów do poznawania świata poprzez osobiste przeżywanie natury, piękna, idei. W czternastym numerze znajdują się sugestie, jak atrakcyjnie i skutecznie wprowadzać dzieci i nastolatków w świat wiedzy, rozwijać umiejętności przydatne w dobie cyfrowej rewolucji. Zeszyt metodyczny nr XV pt. "Kreatywnie - w zespole lub indywidualnie" zawiera propozycje różnych form wdrażania uczniów do samodzielności na ścieżce uczenia się życia, praktyczne wskazówki, jak sprawić, by każdy chciał brać udział w wyzwaniach.
Twórcami materiałów są doradcy metodyczni, konsultanci oraz pracownicy  Biblioteki Pedagogicznej, "gościnnie" nauczyciele szkół.

 Mariola Rink-Przybylska

 

Biblioteka numerów

Zeszyty metodyczne z roku szkolnego 2023/2024. 

Okładka "Zeszytu metodycznego nr 13" Okładka "Zeszytu metodycznego nr 14" Okładka "Zeszytu metodycznego nr 15"

Zeszyty metodyczne z roku szkolnego 2022//2023.

Okładka "Zeszytu metodycznego nr 10" Okładka "Zeszytu metodycznego nr 11"
 Okładka "Zeszytu metodycznego nr 12"

Zeszyty metodyczne z roku szkolnego 2021/2022.

 Okładka "Zeszytu metodycznego nr 7" Okładka "Zeszytu metodycznego nr 8"  Okładka "Zeszytu metodycznego nr 9"

 Zeszyty metodyczne z roku szkolnego 2020/2021.

Okładka "Zeszytu metodycznego nr 4"  Okładka "Zeszytu metodycznego nr 5"  Okładka "Zeszytu metodycznego nr 6"

Zeszyty metodyczne z roku szkolnego 2019/20. 

 Okładka "Zeszytu metodycznego nr 1" Okładka "Zeszytu metodycznego nr 2" Okładka "Zeszytu metodycznego nr 3"
        
Pliki do pobrania
Realizacja nowej podstawy programowej - eduFOCUS Zeszyt metodyczny nr 1 Pobierz
Kompetencje kluczowe w nauczaniu - eduFOCUS Zeszyt metodyczny nr 2 Pobierz
Technologie informacyjno-komunikacyjne w nauczaniu - eduFOCUS Zeszyt metodyczny nr 3 Pobierz
O indywidualizacji w nauczaniu - eduFOCUS Zeszyt metodyczny nr 4 Pobierz
Zdalnie, czyli jak? - eduFOCUS Zeszyt metodyczny nr 5Pobierz
O relacjach w nauczaniu - eduFOCUS Zeszyt metodyczny nr 6 Pobierz
Z doświadczeń doradcy - eduFOCUS Zeszyt metodyczny nr 7 Pobierz
Zasoby internetowe w praktyce szkolnej - eduFOCUS Zeszyt metodyczny nr 8Pobierz
Trudna sztuka oceniania - eduFOCUS Zeszyt metodyczny nr 9Pobierz
Świat wokół nas - eduFOCUS Zeszyt metodyczny nr 10Pobierz
Nie tylko test - eduFOCUS Zeszyt metodyczny nr 11Pobierz
Jak uczyć myślenia? - eduFOCUS Zeszyt metodyczny nr 12Pobierz
Aby poznać, trzeba przeżyć - eduFOCUS Zeszyt metodyczny nr 13Pobierz
Nasze pomysły na lekcje i zajęcia - eduFOCUS Zeszyt metodyczny nr 14 Pobierz
Kreatywnie - w zespole lub indywidualnie - eduFOCUS Zeszyt metodyczny nr 15 Pobierz
Od obowiązku do pasji - sztuka motywowania eduFOCUS Zeszyt metodyczny nr 16Pobierz